Aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen (PPW) van KU Leuven is een voltijdse academische positie (ZAP-mandaat) vacant op het domein van de experimentele klinische psychologie.
We zoeken gemotiveerde kandidaten met een sterk onderzoeksdossier en uitstekende onderwijscompetenties in het betreffende domein. KU Leuven is een toonaangevende academische instelling in Europa en heeft als missie om excellent academisch onderwijs en onderzoek te realiseren.
Het onderzoek van het Centrum voor Leerpsychologie en Experimentele Psychopathologie (CLEP) is gericht op het brede domein dat de kruising vormt tussen leerpsychologie en psychopathologie met daarbij een duidelijke focus op een experimenteel-psychologische benadering van psychopathologie.
In CLEP wordt experimenteel onderzoek in het labo ingezet voor het ontrafelen van processen en mechanismen die een rol spelen in het ontstaan, de instandhouding en het verminderen van emotionele problemen en probleemgedrag. De centrale focus van de onderzoekslijnen in deze
onderzoeksgroep is de rol van leren en geheugen bij angst en depressie vanuit een leertheoretisch perspectief. Dus meer in het bijzonder zoeken we een collega wiens onderzoek zich richt op het brede domein dat de kruising vormt tussen leerpsychologie en psychopathologie. Bij voorkeur wordt er in het onderzoek van de kandidaat ook aandacht besteed aan de klinische vertaalslag van fundamentele kennis. Historisch gezien is die unieke combinatie van fundamentele expertise en klinische vertaling
een bijzondere sterkte van CLEP. Het behoort tot het DNA van deze onderzoeksgroep en daarin bekleedt het een unieke positie die we met de kandidaat willen bestendigen en versterken.
Opdracht
Onderzoek
Van de kandidaat wordt verwacht dat die:
- een sterk en innovatief onderzoeksprogramma ontwikkelt of verder uitbouwt op het domein van de experimentele psychopathologie;
- samenwerking uitbouwt met de leden van de onderzoekseenheid, de faculteit PPW en KU Leuven en met relevante onderzoekscentra in binnen- en buitenland;
- externe onderzoeksfinanciering verwerft;
- publiceert in internationale peer-reviewed tijdschriften;
- op een kwaliteitsvolle wijze doctoraten begeleidt.
Onderwijs
Van de kandidaat wordt volgende onderwijsinzet verwacht:
- onderwijs op het gebied van de leerpsychologie en gedragstherapie in de bachelor en master Psychologie;
- begeleiding van bachelorprojecten of masterstages en van masterproeven in het domein van de experimentele psychopathologie;
- een bijdrage leveren aan de optimalisatie en verdere uitbouw van het onderwijs binnen Klinische Psychologie.
De kandidaat is tevens bereid om in het kader van eventuele toekomstige hervormingen mee onderwijs op te nemen in het domein van de eerstelijnspychologische zorg. De toewijzing van onderwijstaken komt tot stand in onderling overleg en rekening houdend met het
profiel van de kandidaat. De kandidaat ontwikkelt het onderwijs in lijn met de visie van KU Leuven gericht op activerend, onderzoeksgebaseerd en praktijkgericht onderwijs.
Dienstverlening
Van de kandidaat wordt verwacht dat die:
- interne dienstverleningstaken op zich neemt binnen de onderzoekseenheid, faculteit (incl. inzet in het facultair academisch praktijkcentrum PraxisP) en academische gemeenschap;
- bijdraagt aan de disseminatie van wetenschappelijke kennis naar professionals en het brede publiek;
- een sterk internationaal academisch netwerk in het domein ontwikkelt;
- een (inter)nationaal netwerk ontwikkelt met organisaties die actief zijn in het domein van de experimentele psychopathologie;
- op termijn, als doorgroeimogelijkheid, een coördinerende rol op zich neemt binnen de Permanente Vorming (gedragstherapie volwassenen, eerstelijnspsychologische zorg).
Profiel
- U heeft een doctoraatsdiploma in de gedragswetenschappen, bij voorkeur in de psychologie, of in een aanverwante discipline, mits u relevante ervaring kan voorleggen in het domein van de gedragstherapie.
- U beschikt over een sterk onderzoeksdossier met internationale publicaties in peer-reviewed tijdschriften.
- Internationale onderzoekservaring strekt tot aanbeveling, in het bijzonder academisch werk in een internationale onderzoeksinstelling en/of deel uitmaken van een internationaal onderzoeksnetwerk.
- Aangezien u wat betreft uw onderwijsopdracht voornamelijk ingezet zal worden in het klinisch onderwijs van onze opleiding is het belangrijk dat u een achtergrond heeft in de klinische psychologie én klinische ervaring. En aangezien u meer specifiek zal ingezet worden in opleidingsonderdelen in het domein van gedragstherapie is het essentieel dat u een erkend (cognitief-)gedragstherapeut bent en klinische ervaring heeft binnen die benadering.
- U hebt uitstekende en aantoonbare didactische kwaliteiten en bent bereid die verder te ontwikkelen. Onderwijservaring met leerpsychologie, gedragstherapie en algemene klinische vaardigheden is een meerwaarde.
- U beschikt over (potentiële) leiderschapskwaliteiten en goede communicatieve en organisatorische vaardigheden.
- U bent collegiaal ingesteld en kan goed in team samenwerken.
Een goede kennis van het Engels is een vereiste. De bestuurstaal van de KU Leuven is het Nederlands. Als u bij aanwerving geen of onvoldoende Nederlands kent, voorziet de KU Leuven in een opleidingsaanbod dat u moet toelaten om deel te nemen aan bestuursvergaderingen. Vooraleer u een lesopdracht in het Nederlands of Engels doceert, wordt u de gelegenheid geboden om de daartoe vereiste kennis van het Nederlands resp. Engels te verwerven. Binnen vijf jaar na datum van aanstelling
wordt van de kandidaat het ERK-niveau C1 verwacht om te kunnen doceren in het Nederlands.
Aanbod
Wij bieden een voltijdse tewerkstelling in een intellectueel uitdagende en internationaal georiënteerde onderzoeksomgeving. De kandidaat zal aangeworven worden als docent in een tenure track statuut met evaluatie na 5 jaar. In geval van positieve evaluatie na 5 jaar, geeft de tenure track aanleiding tot een aanstelling als hoofddocent. In België heeft men vanaf de graad van docent promotierecht en kan men zelfstandig doctoraatsstudenten begeleiden. Ook is er startfinanciering beschikbaar om een eigen
onderzoekslijn op te starten en kan men als hoofdaanvrager onderzoeksfondsen aanvragen.
Naast de motivatiebrief, voegt u in het sollicitatiedossier een research statement (max. 3 pagina's) en visie op academisch onderwijs (max. 3 pagina's) toe. De Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen waardeert ‘open science’ en ondersteunt transparant en reproduceerbaar onderzoek. U documenteert hoe u in het verleden open science-praktijken heeft toegepast en/of dat in de toekomst zal doen.
KU Leuven is goed uitgerust om buitenlandse professoren en hun familie te verwelkomen en biedt praktische ondersteuning op het gebied van immigratie en administratie, huisvesting, kinderopvang, Nederlands leren, partner loopbaancoaching... Om wetenschappelijke integratie en onderzoek in de eerste fase te faciliteren wordt een startfinanciering van 110.000 euro aangeboden aan nieuwe professoren, die geen substantiële andere financiering hebben en die minstens voor 50% aangeworven
worden.
KU Leuven wil een omgeving creëren waarin alle talenten maximaal tot ontplooiing kunnen komen, ongeacht gender, leeftijd, culturele herkomst, nationaliteit of functiebeperking. Hebt u vragen in verband met toegankelijkheid of ondersteuningsmogelijkheden, dan kan u ons contacteren via diversiteit.HR@kuleuven.be.
Interesse?
Meer informatie is te verkrijgen bij prof. dr. Filip Raes, tel.: +32 16 32 58 92, mail: filip.raes@kuleuven.be of prof. dr. Tom Beckers, tel.: +32 16 32 61 34, mail: tom.beckers@kuleuven.be.
Indien u problemen ondervindt bij het elektronisch solliciteren, kan u mailen naar solliciteren@kuleuven.be.
KU Leuven wil een inclusieve, respectvolle en sociaal veilige gemeenschap zijn. Wij omarmen diversiteit tussen individuen en groepen als een meerwaarde. Open dialoog en verschillen in perspectief zijn noodzakelijk in een ambitieuze onderzoeks- en onderwijsomgeving. In ons streven naar gelijke kansen erkennen wij de gevolgen van historische ongelijkheden. Wij aanvaarden geen enkele vorm van discriminatie op basis van, onder meer, geslacht, genderidentiteit en -expressie, seksuele oriëntatie, leeftijd, etnische of nationale afkomst, huidskleur, levensbeschouwelijke overtuiging, neurodivergentie, arbeidshandicap, gezondheid, of socio-economische status. Bij vragen over toegankelijkheid of aangeboden ondersteuning helpen we je graag op dit e-mailadres.