We bieden een volledig gefinancierde vierjarige doctoraatspositie aan (financiering door FWO – Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Vlaanderen) in het Laboratorium voor Experimentele Sociale Psychologie (LESP) van de KU Leuven. De functie is momenteel gefinancierd voor 3 jaar, maar er kan extra financiering voor een extra jaar worden verkregen.
LESP maakt deel uit van de Onderzoeksgroep Brein & Cognitie (B&C) in de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van KU Leuven. LESP wordt geleid door prof. Vera Hoorens en bestaat vanaf het najaar van 2024 uit 4 doctoraatsstudenten, 1 onderzoekstagiaire en 8-10 masterproefstudenten, ondersteund door twee managementassistenten (parttime werkzaam bij LESP) en de ICT-dienst van de faculteit. Het is een levendige, cohesieve en productieve onderzoeksgroep, sterk toegewijd aan het bevorderen van samenwerking, ‘Responsible Research Rractices’ en ‘FAIR and Open Science’.
Als doctoraatsstudent volg je de doctoraatsopleiding van de faculteit. Je besteedt bijna al je tijd aan je doctoraatsonderzoek en de doctoraatsopleiding, met minimale onderwijs- en administratieve taken. Je promotoren en belangrijkste adviseurs zijn Prof. Vera Hoorens (LESP) en Prof. Susanne Bruckmüller, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg (Duitsland). De taalfilosoof Prof. Filip Buekens van het Centrum voor Logica en Wetenschapsfilosofie (KU Leuven) kan bij het project worden betrokken in een adviserende rol.
Website van de eenheid
Je zal werken aan het project "Zijn oude mensen wijs, of zijn ze wijzer dan jongeren? Hoe de verwoording van claims over groepen stereotypen verspreidt", gefinancierd door het FWO (subsidienummer G053623N). Hoe mensen denken over sociale groepen (bv. leeftijds-, gender-, beroeps-, religieuze en ethnische groepen) blijkt niet alleen uit de inhoud van wat ze over die groepen zeggen of schrijven, maar ook door hoe ze dat verwoorden. Omdat de meeste lezers en toehoorders bij verbale communicatie meer letten op de inhoud dan op de verwoording, kan die verwoording ongemerkt een impact hebben op hoe lezers en toehoorders denken over de beschreven groep(en). Een belangrijk maar nog onvoldoende bestudeerd aspect van de verwoording van mededelingen over sociale groepen is hun ‘vergelijkende formaat’, de mate waarin, en de manier waarop de claims expliciteren dat het om een vergelijking gaat. De bewering “Oude mensen zijn wijs” expliciteert bijvoorbeeld geen vergelijking, al suggereert ze dat oude mensen wijzer zijn dan mensen in andere leeftijdsgroepen. “Oude mensen zijn wijzer dan jongere mensen” expliciteert de vergelijking wel. Vanuit een puur formeel-logisch standpunt expliciteert “Jongere mensen zijn minder wijs dan oude mensen” dezelfde vergelijking, maar wie deze bewering leest of hoort zal er waarschijnlijk iets heel anders onder verstaan. In dit project onderzoeken we determinanten van het vergelijkende formaat dat communicatoren gebruiken, en hoe dit vergelijkende formaat vervolgens de interpretatie van hun beweringen door hun lezers of toehoorders stuurt. We onderzoeken ook de mate waarin, en de manier waarop, deze processen samen bijdragen aan de verspreiding van stereotypes. Het project zal hypothesen testen die voortvloeien uit theorieën en bevindingen uit de sociale en de cognitieve psychologie, de taalkunde, en de filosofie. Als predoctoraal onderzoeker zal je een belangrijke rol spelen bij het voorbereiden en uitvoeren van de experimenten, het analyseren en interpreteren van de gegevens, het publiceren van het onderzoek, en het verspreiden van de resultaten ervan naar een breder publiek. Je zal deelnemen aan wekelijkse labmeetings van het LESP, seminars binnen en buiten de onderzoeksgroep, en regelmatige online bijeenkomsten met Susanne Bruckmüller.
KU Leuven wil een inclusieve, respectvolle en sociaal veilige gemeenschap zijn. Wij omarmen diversiteit tussen individuen en groepen als een meerwaarde. Open dialoog en verschillen in perspectief zijn noodzakelijk in een ambitieuze onderzoeks- en onderwijsomgeving. In ons streven naar gelijke kansen erkennen wij de gevolgen van historische ongelijkheden. Wij aanvaarden geen enkele vorm van discriminatie op basis van, onder meer, geslacht, genderidentiteit en -expressie, seksuele oriëntatie, leeftijd, etnische of nationale afkomst, huidskleur, levensbeschouwelijke overtuiging, neurodivergentie, arbeidshandicap, gezondheid, of socio-economische status. Bij vragen over toegankelijkheid of aangeboden ondersteuning helpen we je graag op dit e-mailadres.
KU Leuven is an autonomous university. It was founded in 1425. It was born of and has grown within the Catholic tradition.
De pagina van de werkgever bekijken