Seleziona la regione che meglio si adatta alla tua posizione o alle tue preferenze.
Questa impostazione controlla la lingua dell'interfaccia utente, inclusi i pulsanti, i menu e tutto il testo del sito. Seleziona la tua lingua preferita per la migliore esperienza di navigazione.
Seleziona le lingue per gli annunci di lavoro che desideri vedere. Questa impostazione determina quali annunci di lavoro ti verranno mostrati.
LESEC is een centrum voor onderwijsonderzoek in STEAM (Science, Technology, Engineering, Architecture & Mathematics). Dit onderzoek is gericht op het leren en onderwijzen binnen alle STEAM disciplines en voor de verschillende onderwijsniveaus (basis-, secundair en hoger onderwijs, postuniversitaire vorming). Naast een diepgaand inzicht in leer-, ondersteunings- en onderwijsprocessen, wil LESEC ook streven naar een inbedding van de bevindingen uit dit onderzoek in de onderwijspraktijk, zowel binnen als buiten de universiteit.
Website van de eenheid
Binnen LESEC is een doctoraatspositie beschikbaar die gericht is op het onderzoeken van de impact van een specifieke reflectietool op de ontwikkeling van conceptueel begrip en zelf-regulerende vaardigheden binnen academisch fysica-onderwijs.
Naast het verwerven van nieuwe conceptuele kennis, zouden studenten ook zelfregulerende vaardigheden moeten verwerven in het hoger onderwijs. Onderzoek heeft aangetoond dat betere zelfregulatie geassocieerd is met hogere leerwinsten. Het verwerven van zelfregulerende vaardigheden blijkt ook effectiever te zijn als het verbonden is met de discipline zelf dan wanneer het behandeld wordt in een discipline-agnostisch pakket. Educatieve technologietools kunnen studenten stimuleren tot zelfregulatie door hen te confronteren met reflectieve prompts terwijl ze nieuwe kennis verwerven, bijvoorbeeld door natuurkunde-oefeningen op te lossen.
Het PhD-project zal het effect onderzoeken van de Disciplinaire Learning Companion, een reflectie-instrument ontwikkeld door KU Leuven in een eerder onderzoeksproject. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van de Disciplinaire Learning Companion positief gerelateerd is aan academische prestaties in een eerstejaars fysicacursus. Er werd gevonden dat deze verbetering voornamelijk kan worden toegeschreven aan de toegenomen conceptuele begrip van studenten, meer dan aan zelfregulerende vaardigheden. Het doel van dit onderzoek is om dieper inzicht te krijgen in het effect op verschillende studentengroepen met betrekking tot twee aspecten. Ten eerste zal het effect op conceptueel begrip met betrekking tot bekende natuurkundige misvattingen worden geanalyseerd. Ten tweede, willen we het effect op conceptueel begrip en zelfregulatie beter ontwarren. Zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeksbenaderingen zullen worden gebruikt.
Afhankelijk van de interesse en expertise kan het onderwerp meer georiënteerd worden in de richting van educatieve technologie.
Voor meer informatie over het onderzoek, verwijzen we graag naar de volgende publicatie:
Sijmkens, E., De Cock, M., De Laet, T. (2023). Scaffolding students’ use of metacognitive activities using discipline- and topic-specific reflective prompts. Metacognition And Learning. doi: 10.1007/s11409-023-09363-w
Wij zoeken een sterk gemotiveerde, enthousiaste, communicatieve, leergierige en gedreven onderzoeker.
Kandidaten hebben:
Als doctoraatsstudent doorloop je een doctoraatsopleiding aan de Arenberg Doctoral School waarin je de tijd en ruimte krijgt om bij te leren en onderzoeksexpertise te ontwikkelen, op maat van je specifieke noden en interesses. Ook een beperkte onderwijsopdracht behoort tot het takenpakket.
Een voltijdse aanstelling met een competitief salaris als doctoraatsbursaal. Er is financiering beschikbaar voor vier jaar. Startdatum: zo snel mogelijk (ten laatste 15/7/2025)
Solliciteer zodra je interesse hebt, zodra een geschikte kandidaat is gevonden, kan deze geselecteerd worden.
Meer informatie is te verkrijgen bij prof. dr. ir. Tinne De Laet, tel.: +32 16 32 70 75, mail: [email protected] of prof. dr. Mieke De Cock, tel.: +32 16 32 42 48, mail: [email protected].
KU Leuven wil een inclusieve, respectvolle en sociaal veilige gemeenschap zijn. Wij omarmen diversiteit tussen individuen en groepen als een meerwaarde. Open dialoog en verschillen in perspectief zijn noodzakelijk in een ambitieuze onderzoeks- en onderwijsomgeving. In ons streven naar gelijke kansen erkennen wij de gevolgen van historische ongelijkheden. Wij aanvaarden geen enkele vorm van discriminatie op basis van, onder meer, geslacht, genderidentiteit en -expressie, seksuele oriëntatie, leeftijd, etnische of nationale afkomst, huidskleur, levensbeschouwelijke overtuiging, neurodivergentie, arbeidshandicap, gezondheid, of socio-economische status. Bij vragen over toegankelijkheid of aangeboden ondersteuning helpen we je graag op dit e-mailadres.
KU Leuven is an autonomous university. It was founded in 1425. It was born of and has grown within the Catholic tradition.
Visita la pagina del datore di lavoro